Kan man verkligen skicka växter i paket? Absolut! Vi har gjort det sedan 2008. Läs mer om att beställa växter på nätet.
Sekretess och säkerhet
Vi lämnar under inga omständigheter ut några personuppgifter till tredje part. Det gäller även e-postadresser ni lämnar till oss.
Pris
Moms ingår i alla priser. Kostnader för frakt och packning tillkommer.
Frakt och emballage
Fraktkostnaden varierar efter storlek/tyngd på paketet.
Lägsta fraktkostnad för växter 85:-, övriga produkter 15:-
Pack och emballageavgift tillkommer alltid med 15:-
Preliminär fraktkostnad visas i kundkorgen. Blir den faktiska kostnaden högre kontaktas du innan leverans.
Växter som med sin kruka är högre än 120cm kan inte skickas som paket. Transporten går då istället på pall. Pallfrakt är relativt dyrt, men vid pallfrakt går det att få med många växter. Sambeställ gärna så skickar jag allt i en leverans!
Du är alltid välkommen att hämta växterna vid plantskolan, kontakta oss innan i så fall eller besök oss under våra ordinarie öppettider.
Beställning
Beställning görs via växtlistan/kundkorgen eller med ett vanligt e-mail.
Hemsidan uppdateras inte dagligen och vissa växter finns bara i ett mindre antal, det gör att även slutsålda växter kan finnas kvar på hemsidan. Om vi har slut på växten, eller om det av andra anledningar inte går att skicka den (t.ex att den skadats av frost eller angrepp) så tar vi bort den ur leveransen.
Om inte alla växter är med i din leverans:
Betalning som gjorts via swish - återbetalning via swish.
Betalning via kort eller faktura - beloppet dras bort innan betalningen dras från kort alt innan faktura skickas.
Vi skickar inom EU, lägg en beställning på vanligt sätt så återkommer jag med fraktkostnad för utlandsleveranser.
Leverans
Vi försöker skicka våra växter på ett både billigt och säkert sätt. Oftast anlitas DHL men även andra transportbolag kan förekomma. Vi skickar din beställning så snart vi kan, oftast har du ditt paket inom två veckor från din beställning. Paket skickas under måndag – onsdag. Normalt tar det 2 dagar för paket att komma fram. Paket hämtas på närmaste DHL Service Point inom 2 dagar efter avisering.
För beställningar gjorda under vårvintern fram till slutet av april så börjar vi utskick av växter i slutet av april
Du får även SMS till det mobilnummer du angett vid beställningen (alt mail) som avisering när paketet finns att hämta på DHL Service Point. Större order levereras på pall direkt hem till din adress.
Betalning
Vi använder extern betalningstjänst via Billmate. Billmate är en väletablerad och trygg tjänst för mindre e-handlare. Du kan välja swish, faktura, kortbetalning eller delbetalning.
Vid kortbetalning kommer beloppet att reserveras på ditt konto tills dess vi aktiverar betalningen, det sker först när vi skickat din beställning.
Under delar av året kan det vara lång tid från beställning till leverans, så beloppet kan vara reserverat länge på ditt konto. Detaljerade villkor för fakturabetalning finns här.
14 dagars betalning gäller för fakturan. Fakturan mailas när vi skickat paketet. Ev påminnelse skickas från Billmate, då tillkommer påminnelseavgift och dröjsmålsränta enligt Billmates gällande villkor.
19kr tillkommer i fakturaavgift. Detaljerade villkor för fakturabetalning finns här.
Vid beställning från annat EU-land krävs förskottsbetalning.
Transportgaranti
Är paketet skadat ska detta anmälas direkt vid utlämningen.
Är växterna skadade och ska reklameras måste skadan dokumenteras.
Garanti
Om växterna inte motsvarade dina förväntningar ska du höra av dig via e-post senast två dagar efter din leverans.
Vid byte eller retur av växter betalar du frakt och ser till att växten kommer tillbaka till oss i samma skick som du fick den. Packa väl. Kontakta alltid oss innan du skickar tillbaka något.
Paketet måste skickas med utkörning till oss, vi har ej möjlighet att hämta på utlämningsställe.
Är växten skadad eller felaktig kontaktar du oss så snart som möjligt, så kommer vi tillsammans överens om hur vi ska lösa problemet.
Retur
Kontakta oss alltid innan du skickar tillbaka något.
Ångerrätt
Vid nyttjande av ångerrätten ska du kontakta oss inom 14 dagars från det du mottagit din leverans. Vid utnyttjande av ångerrätt återbetalas ev redan erlagd betalning, returfrakt ersätts ej. Meddela oss alltid innan retur och packa väl.
Har du ångrat ditt köp, hämta ut paketet och kontakta oss. Har din beställning inte hunnit skickas kan du annullera den via mail eller telefon.
Ej uthämtade paket faktureras för sitt fulla värde med tillägg för returfrakt.
OBS: Ångerrätten gäller ej levande växter som ej tål att hanteras upprepade gånger.
Etableringsgaranti
Garantin gäller bara för vedartade växter. De odlingsråd som medföljer vid leverans eller står på vår hemsida ska ha följts.
Eventuella klagomål ska ske inom två veckor från köp.
Reservation
Vi reserverar oss mot felaktigheter i prislista och innehåll på webbsidan eller i annat material.
Tack för att du har läst villkoren! Det kan göra att både du och vi slipper onödiga utgifter och andra bekymmer.
Odlarglädjen i Mälardalen AB 556705-4308, Godkänd för F-skatt